**أَ فَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ وَ لَوْ کاَنَ مِنْ عِندِ غَیرْاللَّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلَافًا کَثِیرًا **
النساء(82)
این آیه شریفه برچهار نکته دلالت می کند :
1-باطل بودن تقلید دراصول دین زیرا این آیه انسان رابه تفکر وتدبر وامی دارد نه تقلید .
2-فساد مذهب کسانی که گمان می کنند قرآن فهمیده نمی شود مگر باتفسیرپیامبر( ص).بنابراین اگر نیاز به تفسیر وتبیین پیامبر واهل بیت علیهم السلام بود دیگر چه دلیلی داشت به امر به تدبر وتفکر درآن .
3-اگر این قرآن کلام غیر خداوند بود هرآینه در آن اختلاف دیده می شد .
4-واینکه کلام متناقض کلام وفعل خدانیست .
التبیان فی تفسیر القرآن، ج3، ص: 272 شیخ طوسی (رحمه الله )
مجمع البیان ج 3ص 125 ، امین الاسلام طبرسی (رحمه الله )
به عبارت دیگر این کتاب مقدس به خودی خود قدرت تاثیرگذاری را در وجود به ما هو موجود ندارد، بلکه به واسطه یک واسطه موثرِ مُدرک که واقعیت ها و مراتب آن را به خوبی می شناسد، استفاده می شود. و این مساله با صامت بودن آن کاملاً تناسب و هم خوانی دارد، به گونه ای که در مجموعه ای از روایات از آن به عنوان قرآن صامت در مقابل قرآن ناطق که اهل بیت (علیهم السلام) هستند یاد شده است. از امیر المومنین (علیه السلام) روایت است که فرمودند: «ذلک الکتاب الصامت – أی القرآن – و أنا القرآن الناطق» (آن کتاب صامت است – یعنی قرآن – و من قرآن ناطقم). و آن چه از ناطق بودن متوجه می شویم، فاعل بودن و موثر بودن است، لذا آن بزرگواران (علیهم السلام) قرآن پویا و فعالی هستند که به اذن پروردگار قدرت تاثیرگذاری را در خود دارند، و این قدرت تاثیر گذاری و وسعت و شدت آن، ایشان را از جهت «تشریع» و «تکوین» و «حاکمیت» منبع و مصدر اول نموده است، چرا که در این سه زمینه فعال و تاثیر گذارند.
نکته بسیار دقیق دیگری که در مورد صامتیت و ناطقیت قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) وجود دارد این است که امتیاز دیگری که ناطق دارد آن است که قدرت پاسخ گویی به تمام سوالات بشر و غیر بشر در لوح وجود را دارد، اما صامت این ویژگی را ندارد.
این بدان معناست که نقش قرآن کریم در زمینه های مذکور – تشریع، تکوین و حاکمیت – اجمالی است، اما امام (علیه السلام) وظیفه تفصیل و شرح را ادا می نماید.
با توجه به آن چه بیان شد، پاسخ شما به صورت کلی ارائه شد، هر چند که بسیاری از مقدمات مطرح شده، توضیحات بیشتر و عمیق تری را می طلبد، که می توانید شرح آن را در دو کتاب مذکور و نیز مباحث دیگرمان جستجو نمایید.