1-شناخت جایگاه قرآن در زندگی: بررسی آیه سوم : بهترین روش برای قراءت قرآن عظیم
3-الإسراء : 106 وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى مُکْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزیلاً
ترجمه مشکینی:و ما این قرآن را متفرق و جدا جدا بر تو خواندیم (سوره سوره و آیه آیه نازل کردیم و یا بر حسب وقوع حوادث تجزیه نمودیم) تا آن را براى مردم آرام آرام و با درنگ قرائت کنى، و ما آن را به تدریج (در مدت 23 سال) فرو فرستادیم.
نکته ها :
و نزول آیات قرآنى به تدریج و بند بند و سوره سوره و آیه آیه، به خاطر تمامیت یافتن استعداد مردم در تلقى معارف اصلى و اعتقادى و احکام فرعى و عملى آن است، و به مقتضاى مصالحى است که براى بشر در نظر بوده، و آن این است که علم قرآن با عمل به آن مقارن باشد، و طبع بشر از گرفتن معارف و احکام آن زده نشود، معارفش را یکى پس از دیگرى درک نماید این آن معنایى است که از نظر لفظ آیه با قطع نظر از سیاق استفاده مىشود
ترجمه المیزان، ج13، ص: 306
«لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى مُکْثٍ»
اصلاح یک جامعه سر تا پا فاسد را در یک روز نمىتوان انجام داد، و کودک بیسوادى را نمىتوان یک روزه از کلاس اول به دوران دکترا کشاند، به همین دلیل قرآن تدریجا نازل شد تا بخوبى اجرا گردد، و به اصطلاح کاملا جا بیفتد، دچار هیچگونه تزلزل نگردد و جامعه نیز قدرت جذب و پذیرش و حفظ آن را داشته باشد.
تعلیم و تربیت و ارشاد، باید تدریجى باشد. «فَرَقْناهُ عَلى مُکْثٍ» لذا قرآن را باید به تدریج بر مردم قرائت کنیم. براى اینکه بهتر در دلهاى مردم قرار گیرد و آنها بهتر بتوانند در باره آن تأمل کنند. تلاوت تدریجى قرآن، شنونده را براى آیات دیگر تشنه و منتظر مىکند. «عَلى مُکْثٍ» «مُکْثٍ»
بر گرفته از نور، نمونه، مجمع البیان